Concerten

Concours Nederlands Koorfestival

Zondag 1 juni 2003

Een concours kan een impuls leveren aan de vitaliteit, de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van een koor. Vanuit die optiek geeft de Stichting Nederlands Koorfestival invulling aan het Nederlands Koorfestival dat de titel "Koor van het jaar" uitreikt. Vanuit die optiek ook heeft het Eindhovens Gemengd Koor "De Roostenzangers" op zondag 1 juni 2003 deelgenomen aan het Nederlands Koorfestival.

Plaats van handeling was de Nuonzaal in Musis Sacrum te Arnhem. Om 12.45 uur trad het koor aan voor de voorronde. Hierin werden ten gehore gebracht:

  • J. Belle, "Laet ons nu al verblijden"
  • F. Schubert, "Des Tages Weihe" D 763
  • S. Rachmaninow "Bogoroditsye Dyevo, raduisya"
  • W.A. Mozart, "Nettuno s'onori, quel nome risuoni"
  • Verder namen aan dit concours deel enkele gemengde koren, een vrouwenkoor met hedendaagse muziek en een met jazzmuziek, barbershopkoren, musicalkoren, een close harmonykoor en popkoren

    De jury, die bestond uit Wilbert Friedrichs, Michel de Valk en Caroline Westgeest, waardeerde het optreden. Van de elf koren die optraden gingen er slechts drie door naar de halve finale, die 's avonds in dezelfde zaal plaatsvond. Hiertoe behoorden ook De Roostenzangers.

    Halve finale

    In de halve finale stonden op het programma:

  • F. Schubert, "Des Tages Weihe" D 763
  • L. Norman, “Motett”
  • E. Grieg, “Blegnet, segnet”
  • W.A. Mozart, "Nettuno s'onori, quel nome risuoni"
  • Beoordeling jury

    De Roostenzangers hoorden in de voorronde zonder meer tot de beste koren van de dag maar waren voor de halve eindstrijd een maatje te klein. Daarmee is hun kwaliteit samengevat. Overdag en 's avonds waren we verrast door de dynamische, frisse klank en de energie van dit grote en niet meer zo jonge koor. Pittige stukken als Nettuno s'onori van Mozart (wat 's avonds beter uitpakte dan overdag) en het Motett van Norman zijn mogelijk iets te hoog gegrepen, maar dit koor kiest in elk geval niet voor de veilige weg. De mannen lieten een fraaie samenklank horen bij het begin van Des Tages Weihe

    De dynamiek van dit koor was opvallend rijk geschakeerd, al viel die in de moeilijkste stukken soms een beetje weg. Wel valt er vocaal nog het een en ander te verbeteren. We hoorden af en toe veel druk op met name de hogere vrouwenstemmen waardoor ze schreeuwerig klonken. Ook bleven de snelste ritmes niet altijd overeind. Overigens was de jury het op details oneens. Waar de één vergenoegd wegzwijmelde bij Bogoroditsye uit de Vespers van Rachmaninov vond een ander dat veel te snel en miste die het typisch Slavische karakter van het stuk.

    De competitie was 's avonds zwaarder dan overdag. Vandaar een verschil in de punten

     

    Score in punten voorronde

    Score in punten halve finale

    Technische uitvoering

    7

    6,5

    Artistieke uitvoering

    7,5

    7

    Podiumpresentatie

    7,5

    7

    Programmering

    8

    6,5

    Totaal afgerond

    7,5

    6,5

    Terug naar concertoverzicht