Concerten

Concert ter gelegenheid van het 85-jarig jubileum

De Roostenzangers zingen Telemann en Händel

Op zondag 24 oktober 2010 gaf het Eindhovens Gemengd Koor ‘De Roostenzangers’ een concert ter gelegenheid van zijn 85-jarig bestaan. Op het programma stonden werken van Telemann en Händel. Het concert had plaats in de St. Gerarduskerk aan het St. Gerardusplein in Eindhoven en begon om 14.30 uur (half drie). De toegang was gratis. Na afloop werd een collecte gehouden ter bestrijding van de onkosten.

Op het programma stonden de cantatencyclus “Die Tageszeiten van G.Ph. Telemann, “May no rash intruder”, het slotkoor van de eerste akte uit "Solomon" van G.F. Händel, Coronation Anthem I “Zadok the Priest” en Coronation Anthem II “The King shall rejoice” van G.F. Händel. Het werd een bijzondere uitvoering, omdat de cantatencyclus  “Die Tageszeiten” van Telemann in deze regio nog niet eerder was uitgevoerd, en omdat het koor dit werk zong in de Urtext–versie (d.w.z. zoals de componist dit geschreven en bedoeld heeft). Deze is pas recent (december 2009) uitgegeven. Vermoedelijk is dit werk in Nederland in deze vorm nog niet eerder ten gehore gebracht.

Het koor werd begeleid door een instrumentaal ensemble o.l.v. Ruth Walpot, bestaande uit 7 strijkers, 6 blazers en pauken en de vaste begeleider van het koor, Rob van Heck, aan het orgel. De aansprekende eerste trompetpartij werd uitgevoerd door de jonge talentvolle Eindhovense trompettist Floris Onstwedder, o.a. bekend van het Prinsengrachtconcert 2009.

De solisten waren: Caroline Spanjaard (sopraan), Lisinka de Vries(alt), Maarten van den Hoven (tenor) en Wim Ritzerfeld (bas). Het geheel stond onder leiding van Jos Thomassen, de vaste dirigent van ‘De Roostenzangers’.

Volledig programma

  • G.Ph. Telemann, 'Die Tageszeiten' TVWV 20:39
    • Der Morgen
    1. "Symphonie"
    2. Aria: "Der Morgen kömmt (sopraan)
    3. Recitatief: "Der ganze Himmel schwimmt in Glanz" (sopraan)
    4. Aria: "Allmächtger! groβ im Sonnenglanz" (sopraan)
    5. Koor: "Willkommen, holdseliger morgen!"
      Der Mittag
    1. Aria: "Der Mittag, begleitet von fächelnden Stunden" (alt)
    2. Recitatief: "Empfange mich, ehrwürdiger Eichenwald!" (alt)
    3. Aria: "Lass mich die süβe Wollust fühlen" (alt)
    4. Koor: "Auf, folget den feurigen Wagen"
      Der Abend
    1. Aria: "Senke dich von Purpurwolken" (tenor)
    2. Recitatief: "Der Wald steht dunkelgrün" (tenor)
    3. Aria: "Komm, holder Schlaf!" (tenor)
    4. Koor: "Vom Aufgang bis zum Niedergang"
      Die Nacht
    1. Aria: "O Nacht! und du, geweihte Stille!" (bas)
    2. Recitatief: "Sie kömmt; ihr helles Sternenkleid flieβt " (bas)
    3. Aria: "Wie wird des Grabes Nacht entweichen" (bas)
    4. Koor: "Der Herr ist Gott!"
  • G.F. Händel,
  • - "May no rash intruder", slotkoor van Act I uit 'Solomon'
    - Coronation Anthem I "Zadok, the Priest" HWV 258
    1. Koor: "Zadok, the Priest"
    - Coronation Anthem II "The King shall rejoice" HWV 260
    1. Koor: "The King shall rejoice"
    2. Koor: "Exceeding glad shall he be"
    3. Koor: "Glory and great worship"
    4. Koor: "Thou hast prevented him"
    5. Koor: "Allelujah"

    Toelichting op het programma

    Cantatencyclus ‘Die Tageszeiten’ van G.Ph. Telemann

    De cantatencyclus ‘Die Tageszeiten’ (1757, Hamburg) hoort tot de schitterende late werken van Georg Philip Telemann (1681 – 1767). Na de opening met een Symphonie volgen vier cantaten die het verloop van de dag schilderen vanaf het ontwaken van de natuur tot zonsondergang. Het speciaal voor deze compositie vervaardigde libretto van Friedrich Wilhelm Zachariae beschrijft de schoonheid van de natuur in elke fase van de dag en wijst erop hoe zich hierin Gods grootheid openbaart. Telemann zorgt via een kleurrijke instrumentering voor klankbeelden die afgestemd zijn op het te schilderen dagdeel. Elke cantate bestaat uit de opeenvolging Aria – Recitativo accompagnato – Aria – Coro. Door fijnzinnige compositiestructuren binnen dit raamwerk en inventieve tekstuitbeelding is een aansprekend werk ontstaan. De toonschilderingen lijken vooruit te wijzen naar de grote oratoria van Haydn.

    ‘May no rash intruder’ uit de opera ‘Solomon’ van G.F. Händel

    In het jaar 1748 componeerde Georg Friedrich Händel (1685 – 1759) aansluitend aan het concertseizoen het oratorium ‘Solomon’ (voltooid op 13 juni 1748). Dit werk is een van zijn grootste late meesterwerken, met magnifieke koren. Het slotkoor van de eerste akte ‘May no rash intruder’ staat bekend als het ‘nachtegalenkoor’, vanwege de prachtige schildering van de natuur aan het begin van de huwelijksnacht van koning Salomo en de dochter van de Farao. Een perfect huwelijk tussen muziek en betekenis van de tekst.

    Coronation Anthem ‘Zadok the Priest’ (HWV 258) van G.F. Händel
    Coronation Anthem ‘The King shall rejoice’ (HWV 260) van G.F. Händel

    Een van de laatste daden van koning George I voor zijn dood te Osnabrück op 11 juni 1727 was het tekenen van een akte tot naturalisatie van ‘George Frideric Handel and others’. Georg Friedrich Händel’s eerste opdracht als Brits burger was het schrijven van de Coronation Anthems voor de kroning van koning George II en koningin Caroline op 11 oktober 1727. Hoewel er nog meer muziek bij die gelegenheid uitgevoerd werd en de kerkelijke autoriteiten andere kandidaten hadden voorgedragen stond George II erop dat “Mr. Handel, the famous composer to the opera’ the Coronation Anthems zou componeren. Na de intocht en inleidende plechtigheden werd bij de proclamatie van George II tot koning het anthem ‘Zadok the Priest’ gezongen. Vervolgens werd de koning gekroond, waarna het anthem ‘The King shall rejoice’ tot klinken werd gebracht. Sindsdien hebben beide anthems een enorme populariteit gekend door hun grandeur en klankrijkdom. Nog tijdens Händel’s leven zijn ze meerdere malen uitgevoerd.

    (Pagina laatst bijgewerkt 17 januari 2019

    Terug naar overzicht concerten